وب‌نوشته‌های مهدی شریفی راد

هیاهوی 300؛ بدون دخترم هرگز

4 دیدگاه‌ها

>

هياهوي فيلم ۳۰۰ همه جا رو رسماْ دربرگفته! از مطالب اينترنتي تا اعتراضات ديپلماتيك. چندي پيش مطلبي كوتاه درباره ۳۰۰ نوشته بودم و تلويحاً عرض شده بود كه فيلم به لحاظ تاريخي و فرهنگي اصلاً قابل استناد نيست همانطور كه كتاب فرانك ميلر(كه مرجع اقتباس بوده) فقط كاميك استريپي فانتزي است! در اینجا (+) می توانید نسخه PDF کتاب رو که شامل تمام جلدها است ببینید.

کاملاْ مشهوده که فیلم اقتباسی کاملاْ وفادارانه از کتابه. البته در مورد این سبک سینمایی شاید اقتباس بیانگر رابطه فیلم و کامیک استریپ مورد اقتباس نباشه.

من هنوز در تعجبم كه چرا در خصوص فيلم اسكندر(+) اليور استون اعتراض زيادي شنيده نشد؟

فهمش زياد سخت نيست كه بينندگان فيلمهاي اليور استون(+) براي ما اهميت بيشتري دارند يا ۳۰۰!

فيلمهاي اليور استون به لحاظ تاريخي مستند ترند يا فيلمهاي مبتني بر كاميك استريپ؟

فيلم اسكندر در قالبي ساخته شد كه ادعاي نمايش وقايع تاريخي را دارند و عموماً پس از مرحله اي تحقيق با در اختيار داشتن تيمي متخصص و يا با استناد به برخي منابع تاريخي مورد اجماع ساخته مي شوند.

در مورد فيلم اسكندر حرفهاي زيادي براي گفتن هست و لزومي در اين مورد نمي بينم.

نكته مهمي كه از اعتراضات برداشت كردم در خصوص تخريب وجه ايران در اذهان مردم جهان است!!

هيچگاه يك فيلم با سبكو سياق ۳۰۰ و با نمايش حوادث چند صد سال پيش از ميلاد مسيح نخواهد توانست وضع فعلي كشوري رو در اذهان مردم به هم بريزد، بياد بياوريد فيلمهايي كه در خصوص كريستف كلمب و كشف قاره آمريكا ساخته شده و يا حتي نزديك تر؛ فيلمهاي وسترن كه نمايش توحش آمريكايي ها است … آيا اين فيلمها باعث شده تا در ديد شما نسبت به مردم آمريكا تغييري ايجاد شود؟

اما!

آن چيزي كه هنوز هم مرا آزار مي دهد فيلم «بدون دخترم هرگز»(+) است که سالهاست معرف شخصیت مردم ایران و فضای اجتماعی و سیاسی ایران پس از انقلاب ۵۷ برای مردم جهان بوده است. فیلمی که با استناد به چند شخصیت واقعی و کتاب «بدون دخترم هرگز» (نگاشته بتی محمودی(+) (+) و ویلیام هافر) راوي رنجهاي يك آمريكايي پس از ازدواج با يك ايراني و سفر به ايران است.

دكتر سيد بزرگ محمودي كه پس از ۲۴ سال زندگي در آمريكا و چند سال پس از ازدواج با همسرش در شرايط جنگ ايران و عراق به ايران وارد مي شود يك شخصيت واقعي است؛ همسر او بتي محمودي نيز واقعي است! اما روايت بتي محمودي از سفر به همراه همسرش به ايران آميخته با دروغ و خيال پردازي است.

پوستر فيلم Not Without My Daughter

توضيح بيشتري لازم نمي بينم، اما يقين دارم كه هنوز اين فيلم تصويري غير واقعي از ايران و مردمش در اذهان مردماني كه پيش زمينه اي از ايران ندارند ايجاد كرده است؛ تصويري كه كريه و انزجارآور است.

نكته مهم: فيلم(+) توسط كمپاني گلدن ماير و در لوكيشنهايي در اسرائيل با بازي سالي فيلد(+) و آلفرد مونيلا(+) و به كارگرداني برايان گيلبرت(+) در سال ۱۹۹۱ و بر اساس كتاب با همين نام از بتي محمودي و ويليام هافر ساخته شده است.

در سال ۲۰۰۲ يك مستند ساز فنلاندي (ايراني الاصل) به نام Alexis Kouros(+) مستندي تحت عنوان بدون دخترم(+) ساخت كه در آن با مصاحبه با دكتر محمودي سعي در نمايش دروغهاي رمان و فيلم داشت.

مطلبي در خصوص فيلم



برچسب‌ها:

  1. امير گفت:

    حالم از خودت و نظراتت و آدمايي با فكر تو بهم ميخوره . تف به روت

  2. محمود گفت:

    سلام خوشحال میشم با هاتون آشنا بشم اگر ممکنه فیلم بدون دخترم هرگز را بهم برسونید. ممنون

  3. ehsan گفت:

    سلام به نظر من كه اين فيلمو ديدم 100% با وقايع اون روز ايران سازگار بود و حتي امروزه هم داريم بعضي از همون افكارات و همون كارها تو جامعه الان هم مي بينيم فيلم نمايي از ايران بعد از انقلاب و جو خفقاني كه اون دوره در ايران وجود داشت و الان هم شاهد بعضي از اون مسايل هستيم.

  4. رضا گفت:

    این فیلم همش دروغ و تهمت بود به جامعه ایران. و از همه بالاتر ظلم به پدر مظلومی که یک عمر از دیدن دخترش محروم شد و در این غم مرد.

پاسخ دادن به ehsan لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *