پس از نمایش اخراجی های۱، انتقادات فراوانی به آن وارد شد که برخی از آنها ادبیات بسیار تندی داشتند و حتی برخی از نقدهایی که توسط افراد شهیر سینمایی نگاشته شده بود؛ بیشتر به سخره گرفتن “مسعود دهنمکی بود” تا پرداختن به ضعفهای فراوان فیلم. همان روزها “فرج الله سلحشور” در مصاحبه با همشهری جوان، انتقاداتی درباره فیلم و شخص دهنمکی بیان کرد که منجر به عصبانیت دهنمکی و نگاشتن متنی مبهم و تهدیدآمیز در وبلاگ شخصی دهنمکی شد. آنچه از نوشته دهنمکی قابل برداشت بود، تهدید به افشای مطالبی در خصوص شخص سلحشور و سریال یوسف پیامبر بود که تا آن زمان آماده پخش نبود. نوشته دهنمکی باعث کوتاه آمدن سلحشور و پس گرفتن حرفهایش به بهانه شیطنت همشهری جوان در شیوه انتشار مطلب، گشت.
خاطرم نیست که نظر حاتمی کیا درباره اخراجی های۱ دقیقاً چه بود اما آنقدر به یاد دارم که به آن بهایی هم نداد. پس از اکران اخراجی های۱ مطالب متعددی در خصوص حاتمی کیا و ده نمکی و دیدگاه انتقادی حاتمی کیا درباره این فیلم منتشر شد که برخی نیز حاکی از اختلافات میان این دو بود که البته ده نمکی در پاسخ به این مطالب گفت که برای ورود به سینما با حاتمی کیا مشورت کرده و حرفهای دیگر که شاید می خواست با بیان آنها نقش حاتمی کیا را در ساخت اخراجی ها به نحوی نشان دهد. ده نمکی همان زمان گفت: “پس از ساخته شدن اخراجیها، برخی افراد برای ایجاد اختلاف بین من و ایشان با استناد به مقالهای که درباره فیلم «آژانس شیشهای» نوشته بودم، قصد داشتند تا من را رودرروی شخصی مانند حاتمیکیا قرار بدهند.” داستان مقاله ای که ده نمکی به آن اشاره کرده مربوط به سال ۷۶ و اکران آژانس شیشه ای است. آن زمان ده نمکی سردبیر نشریه “شلمچه” بود و نشریه اش در آغاز اکران، موضعی انتقادی نسبت به فیلم گرفت ولی به سرعت تغییر مواضع داد و با تیتر “شیشه آژانس شیشه ای را نشکنید” به دفاع از فیلم پرداخت.
ده نمکی با این سوال که “آیا او نیز مخملباف دیگری است” بسیار مواجه شده که شاید بیان این سوال بیش از آنکه برای شنیدن پاسخ ده نمکی باشد، برای نمایان ساختن تشابهات این دو و البته تحقیر ده نمکی است. تشابه مخملباف بنیادگرای دهه ۶۰ که رفتارهای رادیکالش برق از سر می پراند؛ با ده نمکی عدالتخواه دهه ۷۰ با آن رفتارهای عجیبش و البته سابقه لباس شخصی اش! چیزی نیست که بتوان به راحتی رهایش کرد! ده نمکی در وبلاگش درباره مخملباف نوشته: “مخملباف ترک موتور می نشست و……به جان مردم می افتاد و این روشنفکر امروز زمانی می خواست نارنجک به دور کمر ببندد و مهرجوئی را منفجر کند” و در ذیل این مطلب تصویر زیر را منتشر کرده است:
در برنامه شب شیشه ای که حاتمی کیا مهمان رضا رشیدپور بود در انتهای برنامه، رشیدپور طبق روال از او خواست تا برای کلماتی که می گوید جمله ای بیان کند. در میان کلمات اسم دهنمکی و مخملباف هم بود! حاتمی کیا در مقابل نام مخملباف گفت : “خدا همه ما را عاقبت به خیر کند” و در مقابل نام ده نمکی جمله ای را با لبخندی معنی دار بیان کرد که نمایانگر کوچک شمردن ده نمکی بود.
ظواهر امر حاکی از ناخرسندی حاتمی کیا از ساخت فیلمهایی مشابه اخراجی ها است که می توان گفت پرداختی ضعیف نسبت به جنگ و آدمهایش دارند، آدمهایی که حاتمی کیا استاد به تصویر کشیدنشان است، نمایش خشم و طغیانشان چه در برابر دشمن و چه در برابر بی عدالتی هایی که به آنها شده است.
ظاهراً ده نمکی به دلایلی خاص همیشه این قدرت را داراست که بسیاری از منتقدان شهیر خود را با خود همراه کند. نمونه بارزش سلحشور بود که داستانش را عنوان کردم. اما مشخص نیست که راز همراهی حاتمی کیا با ده نمکی چیست البته اگر تنها حضور حاتمی کیا در لوکیشن اخراجی های۲ را همراهی بدانیم!
عالی بود 🙂
ممنون.
اگر منظورتان همان چند متر فیلم هست که داخلش تصاویری از بازیگران گران هست باید بگم اصلا یک محصول سینمایی محسوب نمیشه . بیخود خودمان را درگیر نکنیم.